Monday, August 17, 2009

Hindari sifat Benci

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah,
Yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang.

Maha Suci Allah. Hanya Dialah yang Maha Mengetahui segalanya. Hari itu berkongsi cerita dengan ayah.

Kataku pada ayah, "macam mana nak buat dengan orang yang kita benci?". Lebih kurang begitu pertanyaannya.

Ayah jawab, " Kalo kita benci kat orang, jangan benci 100%, kalo kita suka kat orang, jangan terlalu suka kat orang tu. Sebab satu hari nanti kita akan benci dengan orang tu,"

Betul ke, ayah? Aku mengaru-garu kepala. Ayah.. Andai dirimu tahu.

Aku sediikit bersetuju dengan kata-kata ayah. Dah banyak kali dengar orang cakap macam tu. Teringat pula kisahkku suatu ketika dulu. Aku tak suka betul dengan sum1 ni. Tapi, bila kenal dia dengan lebih rapat.. Aku menemui sesuatu berharga dalam dirinya. Akhirnya, aku merelakan segalanya.

Dan ayah tambah lagi, untuk hadapi orang yang kita tak suka tu.. banyakkan beristighfar bila jumpa dia. Buang jauh2 rasa sakit hati itu. Siapa kita untuk membenci sesama manusia sedangkan kita juga punya banyak kelemahan. Siapa kita untuk membenci seseorang itu sedangakan ibu bapanya berdoa setiap hari untuk anak2 mereka mengharapkan rahmat dan belas kasihan Allah. Aku terfikir lagi. Benar.


Ayah kata, amalkan la bacaan

"Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha suci Engkau"
Surah Al:Anbiya' : 87


Apapun, bagi diriku.. Jangan sesekali minta diri dibenci. Perit dan pedih bila diri benci. Sahabat, jangan sekali-kali minta orang benci diri kita.

Aku ingin ingatkan diri ku dan sahabat2, selalulah muhasabah diri. Mungkin kita boleh buat catatan harian perbuatan negatif yang telah dilakukan seterusnya mencari jalan keluar untuk menghindarinya. Ini boleh dilihat sebagai salah satu usaha bermuhasabah terhadap diri.

"Lakukan muhasabah terhadap diri sendiri sebelum orang lain melakukannya terhadap diri kamu, timbanglah dirimu sebelum orang lain menimbangnya dan hiaslah dirimu untuk penampilan yang luar biasa"
-Saidina Umar-

Wallahua'lam

Moga bermanfaat



No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin