Sunday, September 30, 2012

Kisah Lama..


بسم الله الرحمن الرحيم
 Dengan Nama Allah, 
 Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Mengasihani

Saya ada seorang kawan. Waktu itu sangat gempar berita tentang ayahnya sakit. Mula-mula dengar memang saya terkejut, kerana saya tahu saya orang terakhir yang telinganya mendengar berita itu. Tapi tetap saja saya tak punya hati untuk bertanya lebih lanjut tentang berita itu.

Seingat saya, berita yang saya dengar itu saya kongsikan dengan seorang teman. Hanya seorang, oh kalau silap mungkin 2 orang dan tak mungkin lebih dari itu. Saya berasa simpati dengan situasinya ketika itu, dan saya juga terbayang kisah hidup saya. Saya juga punya ibu yang sakit waktu saya masih belasan tahun, ketika saya sedang berjuang menimba ilmu di medan sekolah menengah. Saya fikir saya faham benar perasaan kawan saya itu, jadi saya memang sudah tutup kehendak untuk bertanya tentang perkembangan ayahnya. Saya sedar saya bukanlah teman yang rapat, jadi saya takut-takut isu ini menjadi sensitif untuk dijawab olehnya.

Saya bersedia untuk mendengar dari sesiapa sahaja kawan yang sudi menceritakan perkembangan semasa ayah kepada kawan saya itu, selain mendoakan yang baik-baik saja. Kawan saya itu tidak pernah berkongsi mahupun bercerita tentang masalahnya kepada saya jadi saya diamkan saja. Satu malam, saya terima satu pesanan ringkas dari entah siapa mengatakan keadaan ayah kawan saya itu semakin kritikal. Hanya Allah yang tahu perasaan saya, rasa bersalah kerana saya tidak ambil berat tentang keadaan semasanya. Tapi tetap saja saya doakan yang baik-baik untuk ayahnya.

Beberapa hari selepas itu, saya terima pesanan ringkas dari kawan saya itu. Bunyinya lebih kurang begini,

 "Siapalah agaknya yang buat cerita ayah saya sakit tenat?"


Entah saya tak tahu kenapa saya membaca ayat itu sebagai kata sindiran, kata-kata yang menuduh saya yang mereka cerita ayahnya sakit tenat. Saya sedih kerana dari situ saya sedar dan saya mula tahu, kawan-kawan melihat saya sebagai agen penyampai berita. Heyy, saya tahu saya ni memang suka bercerita, kawan-kawan pun memang suka berkongsi cerita dengan saya, tapi untuk saya menyampaikan berita yang tak tentu hala kesahihannya memang tidaklah!!

Jujur memang saya kecewa, amat-amat kecewa. Kerana pada malam kejadian, abang saya memberitahu ayah saya dimasukkan ke dalam wad.Dan ya, saya sekali lagi menjadi orang yang terakhir yang tahu tentang ayah saya. Mereka kata, jangan beritahu saya kerana waktu itu peperiksaan akhir sedang berlangsung.

Saya rasa amat sedih, menjadi manusia yang tidak berguna. Tidak mampu berada di sisi ayah yang tenat, juga dituduh sebagai penjaja cerita bohong. Sedih dan saya memang amat marah tapi saya tahan, tahan dan hanya bertahan. Sungguhpun kawan saya menafikan ayat itu bukan ayat tuduhan, tapi tetap saya tidak mampu buat saya hilang marah, dan saya sungguh berfikiran yang bukan-bukan ketika itu.


Kesudahan kisah ini, saya beraya tanpa ayah dan ibu setiap tahun, saya tak mampu menahan air mata dari terus mengalir saat saya keseorangan. Saya doakan kawan-kawan saya Allah kurniakan kesihatan yang baik kepada orang tua mereka. Tapi, saya tetap mensyukuri kehidupan saya ini kerana saya punya keluarga yang amat menyayangi. Oleh itu, tentu kawan-kawan faham kalau saya mahu berlama-lama dengan keluarga..

   ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more

3 comments:

Anonymous said...

Jujurnya, air mata saya mengalir baca post ini dan sangat memahami perasaan sedih tu..InsyaAllah saya doakan 1 hari nanti Allah kurniakan awak jodoh yg mampu buat awak lupe untuk rasa sedih..

nurulsyamila said...

Amin.. Terima kasih. Doa yang terbaik utk kamu juga..

akukaku said...

nurulsyamila..nape dah tak menulis!nice wrote!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin