Thursday, October 13, 2011

Teka-Teki


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah,
Yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang
Intro

Kenapa budak-budak suka teki-teki? Waktu saya budak-budak, saya pun suka dengan teki-teki ni. Pantang orang bertanyakan teka-teki, pasti saya akan cuba memerah otak mencari jawapan. Tapi sekarang? Macam tidak je.. Lagi-lagi kalau soalan itu diajukan oleh budak kecil. Lagi malas saya nak jawab..Huhu..

Teka-teki anak murid

My sayang-sayang selalu sahaja ajukan teka-teki untuk saya. Tapi macam biasalah, bila saya tahu, saya akan jawab dengan sungguh-sungguh. Apabila saya tidak tahu, macam-macam alasan saya reka.



My sayang 1 : Cikgu, saya ada teka-teki. Cikgu jawab eh? Banyak-banyak air. air ape yang paling mahal?
Saya : Air terjun ( jawab dengan penuh yakin).
My sayang 1 : Salah (dengan yakin juga)
Dalam hati : Eh, memanglah salah, air terjun air paling berani.. aduhh.. apa jawapan ni?
Saya : Air zam-zam
My sayang 1 : salah jugak.
Saya : eh, betul la. Ape tak betul nye. Air zam-zam kan sampai bila-bila tak kering. mahal la tu!
My sayang 1 : salah la cikgu. cikgu give up?
My sayang 2 : eh, cikgu tau ke give up tu ape? (dengan nada berbisik)
Dalam Hati : Eleh, macam aku tak dengar dia cakap ape..
My sayang 1 : mestila cikgu tahu. cikgu kan cikgu.
Saya : entahlah tak tahu. apa jawapannya?
My sayang 1 : idea la cikgu!
Saya : eh, yeke? (sambil buat muka tak puas hati)


Teka-teki Radio

Lately, saya selalu buka radio IKIM.fm masa on the way pergi sekolah. Kalau segmen Warna Pagi di IKIM.fm akan ada slot teka-teki. One day, saya dengar teka-teki ni.

"Dalam kamus dewan, perkataan apa yang dieja salah?"

Penat jugak saya fikir, apalah jawapannya ya? Takkanlah DBP akan keluarkan perkataan yang salah ejaannya. Bila dia bagitahu jawapannya, perghh.. menyampah kot.. The answer is

SALAH

Teka-teki my friend

Seorang kawan saya bertanyakan teka-teki ini.

"Kenapa manusia lahir sebagai baby dia tak terus berjalan? Kalau haiwan, haiwan akan terus berjalan kan?"

Penat gak fikir. Tapi teka-teki camni bagus jugaklah.. sebab dia akn menguji kita untuk berfikir lebih. Berfikir akan kebesaran ALLAH, keagungan ALLAH. Kalau saya, saya akan terfikir tentang semua tu sebelum jumpa dengan jawapan. Akhirnya, dia pun beritahu jawapan..

"Sebabnya kepala manusia lebih besar dari anggota badan yang lain. So, dia tak balance la if kecil-kecil lagi dan berjalan. Plus, kepala manusia kat atas sekali. Berbanding dengan haiwan yang kepalanya satu aras dengan kaki,"

panjang lebar kot jawapan. Got it my dear?

Teka-teki saya

Teka-teki saya ringkas je. Tapi jawapan payah kot.

"Banyak-banyak manusia kat dunia ni, kenapa awak sorang je yang saya suka?"

jawapan : euwwww....

Akhir

Saya terjumpa video lama. This video is so cute! Waktu saya muda-muda dahulu, saya mengajar mengaji kat rumah orang-orang kaya sekitar Mutiara Bangi. Tergelak saya sorang-sorang tengok video ini..







“Bacalah (Wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia daripada sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan. Ia mengajarkan manusia apa-apa yang tidak diketahuinya.”

(al-alaq : 1-5)

Wallahua'lam
Moga bermanfaat

4 comments:

Anonymous said...

love this story :)

nurulsyamila said...

love this story???
then, i love u..

hehe~

Mohd Sabrie said...

Dlm byk2 air...air apa? kanak2 x suka,tp org dewasa mesti suka.

Selamag said...

Ai love you

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin