Saturday, April 2, 2011

Sajak Buat Pencuri Kasutku

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah,
Yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang.



“SAJAK BUAT PENCURI KASUTKU” - Zaen Kasturi

suatu malam—ketika aku ingin pulang ke kamar asingku
di pinggir kota, kulihat kasut biruku di tangga masjid
sudah hilang. aku tidak tahu siapa yang mencurinya
kerana aku bukan seorang tuk nujum yang bisa mengenal
wajah sang pencuri, juga tidak ada sebarang isyarat
yang dapat ditangkap oleh mata lahirku untuk mengesan
siapakah gerangannya, tidak mengapa, kasut yang kubeli
sebelum hari raya itu, sudah bisa menghafal segenap
langkahku di lorong-lorong kota Kuala Lumpur. Ia telah
banyak menyimpan rahasia telapak kakiku yang ada
bekas luka ketika main perang di pinggir sungai, zaman kanak
dahulu. Aku tidak sedih kehilangan kasut biru itu. Cuma
aku harap kasutku itu tidak menjadi pelapik lastik
untuk melastik kawanan gagak yang terbang di antara
gedung-gedung pencakar langit. Aku tidak mahu kasut itu
bertukar menjadi merah, semerah warna darah

You know what? Cool!!!

kenal tak siapa zaen kasturi? here you are

Sekian..

ImageChef.com - Custom comment codes for MySpace, Hi5, Friendster and more

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin