Friday, April 8, 2011

enam.empat.sebelas


بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah,
Yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang






Enam terasa kosong, sebetulnya Enam merasakan hatinya kosong. Maka, Enam merasakan Enam perlu lakukan sesuatu.

Empat rendah hatinya tapi takdir Ilahi membuatkan Empat menjadi seorang yang dikenali. Sampai bila-bila Empat masih begitu, rendah hati, rendah diri. InsyaALLAH.

Enam mula menanam azam. Enam mula berdoa, “Ya, Allah pertemukanlah aku dengan dia Ya Allah”. Sungguh setiap hari Enam berdoa. Itu doa Enam. Tapi, manakan mungkin Enam yang berada di Selatan boleh bertemu dengan Empat yang berada di Pantai Timur. Enam mula membawa diri ke Tengah.

Enam masih berdoa. Sungguh dia mahu bertemu dengan Empat. Maka Enam berdoa lagi, “Ya Allah pertemukanlah kami di tempat yang Kau redhai, jika itu janji Engkau Ya Allah,”. Tanpa putus asa Enam berdoa. Puas Enam menghadiri seminar-seminar, pelbagai ijtima’, muktamar, rapat umum dan sebagainya. Fikir Enam di situ mungkin akan ditemui Empat. Tapi, takdir Allah siapa tahu. Sungguh begitu usaha Enam, tak ditemui juga Empat di mana-mana.

Enam rasa putus asa. Maka doa yang selalu dibisikkan itu hilang hari demi hari. Ada doa yang lain yang lebih diutamakannya. Tapi, takdir Allah siapa tahu.

Maka benarlah kata-kata ini,

jika Allah makbulkan doa kita, Allah sayangkan kita,

jika Allah lambat makbulkan doa kita Allah sedang menguji kita,

jika Allah tidak memakbulkan doa kita,Allah sedang mengatur yang TERBAIK tuk kita,"


Suatu hari, Enam menanam azam ke suatu tempat. Waktu itu fikiran Enam kosong. Jika dulu, Enam selalu melirik-lirik ke arah sana manakan tahu ada Empat di mana-mana. Tapi, waktu itu Enam tidak kisah siapa yang ada. Jika berjalan, dia menunduk. Jika bercakap dengan A, Enam tidak melihat muka B yang di sebelah A. Maka, langkahan Enam petang itu begitu yakin.

Enam mahu berlalu pergi tetapi ada suara yang memanggil, menanyakan sesuatu. Enam berpaling. Terkejut Enam bukan kepalang. Tak disangka Empat itu berada depan mata. Detak jantung Enam terlalu laju. Terasa seram sejuk seluruh badan. Apakah semua ini Oh Tuhan? Oh, ya. Enam bertemu Empat di Sebelas.

Maka, lengkaplah ceritera Enam.Empat.Sebelas. Sekian..



1 comment:

neza ismail said...

xfaham..T_____________________T

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin