Sunday, October 25, 2009

Nota buat Hati

بسم الله الرحمن الرحيم
Dengan Nama Allah,
Yang Maha Pengasih, Lagi Maha Penyayang.

Sejak dua menjak ni, aku selalu sangat diuji. Agak2 diuji dengan apa? Diuji dengan ujianla. Ape lagi? Lagi2 final exam yg dah nak dekat ni. ade 7 ujian semuanya. Ujian, exam, samelatu. (muqaddimah yang mengarut.. lagi)

Selama ni bila diuji, aku akan buat2 cool je. (yeke?). Maksudnya mungkin menangis dgn cool, mengendahkan masalah tersebut dengan gaya yang cool dan menyelesaikan masalah tersebut dengan cool. tapi, kali ini bila dtg je masalah, seolah2 ade something lain yang happened. Maksud?? mesti xpaham kan? Xpe. abaikan je...

Macam tak sopan pulak kalo abaikan je. Mari, meh sini aku bercerita. Maksudnye bila dtg masalah itu, aku akn buat2 cool dgn tidak memikirkannya. Tapi, tup2... bila xfikir tu semua ade je yang ngadu masalah kat aku. Ngadu masalah yang sedang mereka hadapi but at the same time, aku pn hadapi benda yang sama. Lagi kronik.

Contohnya, si A ngadu si polan itu yang 'berfikrah islamiah' sedang bercouple. But at the same time, aku mengalami masalah yang sama. Uppsss... bukan i yang bercouple tu. Maksudnya mengalami masalah berhadapan dengan golongan couple yg phm islam, berada dlm bidang islam sedangkan golongan itu adalah insan yang berada paling hampir dengan aku. Mana peranan aku sebagai seorang **** (malu nak sebut) ???? konflik diri berlaku.

Contoh kedua, si B mengadu menghadapi masalah dalam study. Kadang2 xde semangat nak study sbb banyak buat benda yang x sepatutnya dibuat. kadang2 masalah pengurusan diri yang lemah menjadi punca masalah. Padahal aku pun sama. lagi dahsyat adelah. Tapi, aku telah bertindak cool lagi profesional. konflik diri semakin memuncak

Contoh ketiga, masalah sesama manusia. Aku pun ade juga masalah sesama manusia ni. yang ringan2 ade, yang berat2 pun ade. Kadang2 rasa xlayak diri digelar daie sebabkan sahsiah diri yang teruk sebegini. Rasa nak lari dr kenyataan. Tak sanggup nak pakai topeng hipokrasi. Aduhaiii...

Contoh keempat ni xpayah cakap lah. sebab memang takde mood nak cakap pasal hal ini. Bila ade orang ngadu kat aku, aku jadi serba salah. Aku tak suka nak dengar sebab kononnya tak nak fikir sebab aku pun alami benda yang sama. Konflik diri semakin kronik.


Tiba2 aku teringat kat kata2 seorang sahabat ni. Sahabat seorang ni memang suka bermadah dan aku sukakan madahannya yang berkias indah itu.

NOTA buat da'ei. Apabila kita sendiri diuji dengan apa yang sering kita dakwahkan, itu petanda Allah sedang mendidik kita agar melaksanakan apa yang kita perkatakan. Bersyukurlah kerana Allah masih sudi mengingati kita dalam usaha kita mengingatkan manusia.


Agak2 nya apa reaksi aku bila ade yang ngadu kat aku masalah yang serupa tapi masalah aku lagi teruk? Aku senyum je??salah2. Aku buat2 cool. Siap bagi nasihat balik kat diorg. Cool kan? profesional sungguh. Tapi, aku pun buat benda yang sama, alami masalah yang sama, nasihatkan mereka tapi aku tak buat pun apa yang aku cakap tu..

" Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan."
(Surah As-Shaff :2-3)

Ya ALLAH, ampunkan hambaMu ini. berikanlah aku ruang masa untuk memperbaiki diri ini sebelum Kau menjemput aku menemuiMu. Bukakanlah pintu hatiku ini untuk memohon taubat dariMu dalam sisa masa hidupku yang ada ini. Ya ALLAH, kau ampunilah segala dosa-dosaku dan terimalah taubatku. Pimpinlah aku menuju destinasiMu yang abadi.

p/s : tasha, akk suka bahasa awk. So, sbg tanda penghargaan akk letak kt sini. Bleh x?

Wallahua'lam
Moga bermanfaat


1 comment:

Anonymous said...

nobodys perfect.
sume org ade masalah..
cume kite kene bijak atasi masalh kite..
cara terbaik bukanla dgn buat2 cool..
tp cube settlekan masalah itu..
ataupun kongsi dgn org lain..
mungkin tu lg baik..dpt meringankan..
muhasabah diri mampu mengubah diri..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin