Friday, April 17, 2009

Teh Hijau dan Aku??


Bebas. Itulah perkataan terbaik apabila aku duduk di rumah. Bebas untuk menikmati sebarang hidangan. Tiada sekatan. Aku hanya perlu menuju ke dapur dan nah… buatlah apa yang patut. Kenyanglah perut nanti. Kat rumah ni memang aku makan banyak. Sekali makan banyak kali tambah, lepas tu makan banyak kali dalam sehari. Allah masih sayangkan aku. Dia bagi aku sakit perut hari tu. Sakitnya perut. Aku pun tak tahu kenapa. Aku seorang je yang sakit perut. Ayah nampak steady je. Makan cili api agaknya. Dan semenjak dua menjak ni aku dah tak tahan pedas. Pelik tapi benar. Kenapa ye?


Ish.. itu tak penting. Yang penting sekarang, kenapa aku sakit perut? Food poisoning ke? Microbe ape agaknya yang menyerang perut aku ni hingga menyebabkan aku mengalami diarrhea ? Poor food handling la ni agaknya. Banyak kali keluar masuk tandas. Sampaikan ayah pun tegur. Aku mengadu kat ayah, sakit perut. Mood pun macam tak okey. Sebab rasa dah tak tahan. Ya ALLAH, lemahnya iman aku. Allah baru bagi sakit sikit je dah merungut sampai macam ni. Nikmat yang Allah berikan tak hingga banyaknya sampai tak sempat nak mengucap syukur takde pulak nak sebut2. Fitrah manusia, sentiasa merasa tidak cukup. Last2, ayah suruh buat teh pekat. Malas. Malas nak buat. Tapi sebab taknak susahkan orang lain dan aku sayangkan perut aku, aku pun buatlah teh pekat seperti yang disyorkan. Betul2 pekat. Dua uncang teh untuk satu mug saiz biasa. Biar betul aku ni. Agak pahit tapi kutelan jua.


Dengan kuasa dan izin ALLAH, perut aku sihat kembali seperti sedia kala. Aku memanjatkan rasa syukur. Terkejut dan taksub dengan keajaiban ini. baru aku berkira2 nak puasa. Of course la sakit perut ni sebab perut aku dah tak tahan nak bekerja. Asek proses makanan 24jam je. Mesti perut aku nak rehat. So, kenalah puasa. Ye tak? Tapi, nampaknya aku masih berkira2 untuk berpuasa atau tak lah nampaknye lepas ni. Disebabkan ketakjuban terhadap keajaiban ALLAH tersebut, aku tertanya2 apa sebenarnya khasiat teh sampaikan penyakit perut aku boleh hilang sekejap je. Persoalan aku terhenti selama seminggu lebih. Aku tak dapat jawapan. Ingat nak search kat internet. Tapi, tak dapat online. Akhirnya persoalan aku terjawab. Suka untuk aku kongsi bersama sahabat2.

Camellia Sinesis

Teh hijau ataupun juga dikenali dengan nama Camellia Sinensis memang mempunyai pelbagai khasiat. Telah lama diketahui bahawa the hijau dapat membunuh bacteria. Pengambilan teh hijau yang pekat dapat merawat penyakit cirit-birit. Dalam teh hijau mengandungi catechin yang berfungsi sebagai agen pembasmi kuman ketika berlakunya keracunan makanan. Selain itu, teh hijau juga adalah pembasmi kuman yang paling kuat terhadap cholera vibrio kerana ianya mempunyai kesan anti toksik dalam toksin yang dihasilkan oleh bacteria selain daripada kolera.



Selain itu juga terdapat 3 lagi khasiat teh hijau iaitu dapat menurunkan berat badan, mencegah penyakit kanser dan menurunkan tahap gula dalam darah. Satu penyelidikan yang dibuat oleh International Journal Of Obesity telah menyimpulkan bahawa ekstrak teh hijau boleh meningkatkan pembakaran kalori dan lemak yang diperlukan untuk menurunkan berat badan. Ekstrak teh hijau meningkatkan termogenesis, pembentukan panas tubuh hasil daripada pencernaan normal, metabolisme dan penyerapan makanan. Dalam penyelidikan terdahulu terhadap manusia menunjukkan bahawa mengambil teh hijau boleh meningkatkan termogenesis. Teh hijau berbentuk cair atau kapsul mungkin merupakan cara berkesan untuk membantu menurunkan berat badan. The hijau didapati dapat mencegah kanser melalui satu penyelidikan percubaan the hijau terhadap haiwan sejak 20 tahun lalu. Sejak itu, teh hijau dipercayai dapat mengurangkan risiko kanser esophagus, paru2, payudara dan penyakit jantung.



Kira2 60 tahun lalu, Dr Monowada dari Universiti Kyoto telah mendapati gula dalam air kencing penyakit diabetes telah turun ketika mereka mengambil bahagian dalam chanoyu ( upacara minum teh ). Dia menyatakan bahawa serbuk the yang digunakan dalam upacara tersebut mempunyai keupayaan untuk mengurangkan gula dalam darah.


*Sumber dari majalah dara.com edisi 61 – Julai 07, m/s 85.

1 comment:

Zinnirah said...

turunkan berat badan??? menarik2... hehe

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin