Sunday, January 25, 2009

TAPAI PULUT vs TAPAI UBI

Dari kecil lagi saya memang dah set kat otak saya apa yang saya suka makan dan apa yang saya tak suka makan. Sampai sekarang apa yang saya suka dan apa yang saya tak suka memang saya tentukan sejak kecil lagi. Saya tak berapa suka sangat makan tapai. Sebab saya takut tapai tu jadi tuak. Entah kenapa entah saya ni fikir advance sangat. Tapai tu tapai la. Ape kena mengena dengan tuak pulak?



Dahulu memang saya tak minat dan tak suka pun segala jenis makanan berfermentasi baik tapai, tempe, mahupun belacan apatah lagi budu (first time makan di usia saya 20 tahun). Sebab saya tak tahu apa2 pasal tapai menapai ni. Sampailah saya belajar kat dewan kuliah. Kata orang tak kenal maka tak cinta. Agak2nya kamu semua tahu tak ape agaknya proses yang berlaku disebalik tapai yang enak dimakan ni.



Tapai melalui satu proses yang dinamakan fermentasi. Fermentasi adalah satu proses dimana makanan atau bahan makanan yang dihasilkan daripada tindakan mikroorganisma seperti bakteria, kulat dan yis dalam pengubahsuaian bahan mentah sama ada dari haiwan atau tumbuhan yang asli.Terdapat dua jenis proses fermentasi. Fermentasi pertama adalah fermentasi dengan starter culture seperti tapai, tempe, dan Fermentasi kedua adalah fermentasi tanpa starter culture seperti budu, belacan dan cincalok. Antara kelebihan fermentation adalah kita dapat


  • meningkatkan kepelbagaian dalam makanan

  • memperbaharui dan memperbaiki bahan makanan

  • memperbaiki kualiti pemakanan

  • pengawetan dan

  • detoksifikasi bahan mentah.

Hari tu time raya haji ramai sedara mara balik rumah atok. Sebelum saya balik rumah atok lagi, ayah dah buat tapai ubi kat rumah. Ayah offer tapi saya tolak mentah2. Saya mana suka makan tapai ubi. Saya suka makan tapai pulut jelah. Eh, yeke? Saya suka makan tapai pulut ke tapai ubi? Tak sure tapi yang penting saya menolak salah satu daripada duanya. And for sure saya tak makan tapai yang ayah buat tu. Lepas tu bila sampai rumah atok, semua orang offer saya makan tapai ubi. Kenapa ramai sangat buat tapai ubi ye?



Mula2 memang saya tak makan sebab saya kan tak makan tapai ubi. Entah macam mana hari tu sebab nak penuhkan perut berkapasiti 2 GB ni, saya ambil piring dan isi tapai ubi tu ke dalam piring tersebut. Mula2 makan satu, lepas tu dua, lepas tu tiga. Eh, banyaknya saya makan (nampak gaya macam berselera benar je ye). Kata tak suka. Saya jadi pelik. Tapai ape sebenarnya yang saya tak makan? Sampai sekarang saya masih fikir lagi tapai apa yang saya tak suka? Tapai pulut ke tapai ubi? Apa ekk??




p/s : geng fud sc, kalau ade fakta yang salah dalam artikel ni tlg betulkan eh. TQ

1 comment:

Zinnirah said...

Salam'alaik..
Syam... kite suka sume yang berunsurkan ubi kayu.. Tapai ubi kayu kite kureng sket la.. Tapi kalo tapai ubi kayu goreng tepung kite suke makan.. sedap.... hehe... erk.. apa yang kite merepek kat blog syamila ni.. huhu.. apa2 pun hargai apa yang ada di sekeliling kita... ( ad kaitan ke???) huhu.. Teruskan menaip.. Kite suke baca taipan Syam.. Salam mujahadah... (",)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin