Sunday, February 22, 2009

3 in 1

~APITku ceria~

kerna dia berwajah baru. aku berusaha menceriakan kostum merahnya yang tak pernah berubah warna.. hatiku berbunga riang. bahagia.. bukan sekadar menempel..

tapi, ada satu perkara yang ingin dikongsi dgn sahabat2 sekalian. sejak seminggu yang mutakhir ini, saya banyak mendengar tazkirah yang bisa meruntun sanubari ini.


Pertama ~ READ BEHIND THE SENTENCE~

Nampak menarik bukan. apa maksud sebenrnya? sekadar perkongsian pendapat dari insan yang hina ini. pernah tak kita terfikir yang selama ini kita kurang sangat membaca buku? pernahkah? mengikut kajian, pelajar malaysia secara puratanya hanya membaca 16 buah buku sepanjang pengajiannya di universiti ( tidak termasuk buku rujukan). rendahnya taraf pembacaan kita. renungan untuk diri ini juga yang susah sgt nak memBACA...
dan selalunya kalau kita baca buku, kita baca camtu je. maksudnya? maksudnya kita tak hayati apa yang kita baca tu (sepatutnya). sebab itulah, mungkin pendekatan yang terbaik untuk meningkatkan penghayatan ialah dengan meneliti sesuatu secara visual bukannya melalui bacaan. kerana orang mudah menangis apabila menonton movie compare dengan membaca novel. (tapi aku tak cam tu pun??) entah..

Kedua ~ni saya salin kat buku nota~

3 perkara yang perlu kita buat apabila merasakan hati dlm keadaan gundah gulana :

1) berkunjung ke masjid kerana di masjid adanya ketenangan untuk hati
2) duduk dekat2 dgn orang yang mengaji kerana mendengarkan alunan ayat suci al-Quran boleh menenangkan hati. ingat - al-quran itu adalah mukjizat dan sukar untuk digambarkan dgn kata2. sebab tu kita suka untuk baca al-quran padahal kita tak faham pun isi kandungannya.
3) mendengar majlis ilmu. lahir dalam dunia serba canggih ini, ilmu bukan sahaja diperoleh melalui majlis2 ilmu. luangkan masa untuk membaca, gunakan teknologi serba canggih spt website islamik, video n mp3 ceramah2 tok guru dan juga radio2 yang berunsurkan imej islam.

terasa terisi kekosongan dalam hati. selalulah muhasabah diri. apa yang ada pada diri ini hanya pinjaman. suatu masa kita akan kehilangannya. jangan riak pada kelebihan diri, sesungguhnya semuanya itu milik ALLAH. terima kasih sahabat untuk peringatan kali ini. semoga kita semua diredhaiNya..


Ketiga ~memetik kata2 TYDP yang disayangi~

tak semestinya orang di bawah tidak boleh menegur orang di atas dan tak semestinya org di atas tidak boleh ditegur.

terkesan dengan kata2 tersebut. betul.. kadang2 orang yg berada di atas ni terlalu tegas dengan orang di bawah sehingga tidak memahami orang yang di bawah. padahal dahulunya dia juga sama2 berasal dari bawah. renungan untuk diri ini juga. rasa serik untuk menegur kerana pernah menegur orang atas tapi hampa dan sia2 sahaja. mungkin ada kesedaran dalam hati itu tapi no action taken. noktah. hasil diskusi bersama seorang senior, beliau menyimpulkan yang masing2 perlu berlapang dada. yang ditegur perlu berlapang dada dgn kritikan dan nasihat yang diberikan dan yang menegur perlu berlapang dada jikalau pandangannya tidak diterima. cuma, apabila menegur, gunakan pendekatan yang berhikmah lantas tadah tangan yang berdoala semga hati2 itu disentuh oleh hidayah ALLAH. kerana, bukan kerana teguran kita yang boleh mengubahnya tetapi dengan izin ALLAH.

semoga ada kesedaran dalam hati2 mereka yang berpenyakit. koreksi diri ini.. kerana sahabat yang baik tidak meninggalkan sahabatnya yang dalam kegelapan, malah membantu bersama2 untuk bangkit dengan nasihat..


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin